Direktlänk till inlägg 7 januari 2013

Nytt år, nya möjligheter

Av Jane - 7 januari 2013 13:08

Efter 4 nätter med ingen sömn eller 2-3 timmar tog jag mig en sömntablett igår och jisses vad jag har sovit ut. Så skönt. Man blir som en ny människa och kan hantera smärtan bättre   Idag tog jag även mig i kragen och tog den ordinerade dosen med Metrotrexate tabletterna (ett cellgift som hjälper mot reumatismen). Det är 7st av maxdosen 10st. Men då tror jag att jag tar en tabl mer imorgon av Follacin som hjälper mot bl.a illamåendet man får. Sedan jag skrev sist har jag även börjat ta sprutor med biologiskt läkemedel (TNF-hämmare) Humira varannan vecka. Det har varit olustigt och oroligt med konstiga biverkningar i början men den 4e sprutan jag tog förra onsdagen gick bättre än tidigare & mindre av min löjliga ångest/oro att ta dem. Nu gruvar jag mig bara för smärtan då ämnets skjuts in i låret och det går ju över på mindre än en minut   

Skönt att vardagarna börjar igen och lite bättre rutiner med sömn, mat osv. På torsd börjar jag med bassängträningen igen och det ska bli nedrans skönt. Jag tror senaste dagarnas nästan olidliga onda beror dels på uppehållet några veckor och dels att jag gjort väldigt mycket senaste veckorna med mat, bak, städ , fix osv. Sedan var det säkert ett rejäl skov också. Men faktigt så har grundvärken lättat rejält och första veckan efter jag tar sprutan känns det riktigt bra. Jag kan numera kliva upp ur tex soffan utan att stanna upp en stund pga smärtan. Nu känns det inget för 1a ggn på oar år. Det gör en väldans lycklig. Jag hoppas Humira kommer hjälpa mig i framtiden och jag ser fram emot ett rörligt 2013 med skogsprommisar med Floyd. Min dröm är riktiga långprommisar igen. Att göra roliga saker utan att bli däckad flera dagar efteråt. Kunna gå på bio och sitta stilla några timmar utan stelna ihop.....jo jag hoppas mycket på 2013. Nu längtar jag efter våren även om det är några vintermånader kvar. Starta upp växthuset, vad ska jag ha där i år, vilka sorters tomater & gurka osv. Jag hoppas på minst en helg i vinter i mammas stuga & få pimpelfiska. Hoppas på lite mer kyla så isen blir tjockare och vattnet på den fryser. Friheten att sitta där i min sköna skoteroverall i tystnaden, enda som hörs är korpen, några småfåglar & en skoter som far förbi....

Näpp tror jag ska ta mig ut på en liten prommis med Floyd. Broddar på för det är vanskligt underlag under de par cm snö som kom igårkväll.

OM någon läser detta så önskar jag en fin januarivecka

Kram från mäg  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jane - 21 april 2017 14:50

Ett tag sedan man var här. Ja just ja...jag hade ju en blogg för länge sedan. Tack Gunsan för påminnelsen   . Här måste man ju klicka in för att läsa och ingen får gnället mitt i "fejjan" . Tog fram stickningen igår för första gången på ett halvår me...

Av Jane - 15 december 2013 09:53

Efter fått några timmars sömn har jag legat vaken med värken som sällskap. Katten Dexter kom upphoppande till mig när han märkte att jag var vaken och orolig. Den lille raringen lägger tassarna runt min hand och sin kurrande haka ovanpå för att lugna...

Av Jane - 18 oktober 2012 15:45

Igår fick jag 20kg grovstyckat älgkött av mamma. Visste redan när jag gav mig in i dt att surt skulle komma efter, men inte såhär mycket. Jätteglad över kött jag får av mamma med sambo varje år. Hjälper matkontot rejäl, samt det är gott. Senaste 10 å...

Av Jane - 13 oktober 2012 10:06

Somnade 3 & vaknade 7. Försökt somna om men värk & ett virrvarr av tankar & funderingar har snott runt, runt. Dexter har legat på mitt bröst & snusat & jag har tänkt slappna av för guds skull människa & försök sova. Tji för mig. Böjt mig för värken &...

Av Jane - 24 november 2011 14:16

Frusterad & nere måste jag få ut mig det någonstans   Jag har sån värk nu, hamnat i ett rejält skov i min psoriasisartrit. Massa saker har hänt med kroppen sedan i somras och i mitt landsting bryr sig ingen. Jag har haft 4-5 staffetläkare på vårdcent...

Presentation

The life of Rhihanna

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Rhihannas vänner


Ovido - Quiz & Flashcards