Direktlänk till inlägg 24 november 2011

Måste gnälla av mig

Av Jane - 24 november 2011 14:16

Frusterad & nere måste jag få ut mig det någonstans   Jag har sån värk nu, hamnat i ett rejält skov i min psoriasisartrit. Massa saker har hänt med kroppen sedan i somras och i mitt landsting bryr sig ingen. Jag har haft 4-5 staffetläkare på vårdcentralen och lika många sköterskor sedan juli. Av en slump upptäcktes det att jag hade högt blodtryck, rejält högt dessutom. Det var bara avvakta, avvakta tills jag hamnade på akuten med misstänkt stroke. Som tur var var det inte det allt berodde på det höga undertrycket. Fick medicin som skulle hjälpa. Nu fick jag en sällsynt biverkning med inflammerade tarmar och hemska smärtor, vilken en staffettläkare hånskrattade åt så jag hamnade på akuten igen. Som tur var fick jag en gullig kvinnlig kirurg som hjälpte mig och sedan en bra holländsk staffettläkare som bytte sort av tablett. Sedan har det varit rally med ena och andra

Förra veckan efter jag väntat 6 månader att komma på ögonkliniken (2 mån finns inte på vårt landsting trots remiss) visade det sig att jag har sår på hornhinnorna som måste skötas 3ggr/dag i framtiden satt jag mig och forskade på nätet om psoriasisartrit. Fibro som jag också har har jag fått info om men inte PsA. Där står att man kan få högt blodtryck, problem med ögon samt massa mer som jag råkat ut för. Endast 10% syns det på blodprover men ändå tas de var 3e månad med ;allt ser bra ut så sluta oroa dig!

Nu har jag en axel som värker så inga tabletter hjälper, handen domnar blir kall & vit så jag får spola den i varmvatten och varje natt vaknar jag 4-5ggr att fingar är bortdomnade. Rygg och nacke värker.

Det har tagit en vecka att få tag på reumatologens mottagning och får till svar att om tidigast en troligen 2v får jag komma. Jag behöver hjälp NU och kortison i axeln. ade jag bott någon annan stans speciellt söderut hade jag fått hjälp idag eller igår. Det är viktigt att läkarna är kunniga och håller koll på PsA då den förstår leder/brosk/ muskel & senfästen "i smyg". Här får jag träffa läkare mest 1ggn/år och det händer inte mycket. Min högertumme är redan utom all räddning och jag blev sjukpensionär i maj förra året trots att jag är relativt ung.

Jag vill inte gå hemma med oro, smärta och rädsla att jag sakta men säkert går sönder och inte får hjälp jag har rätt till och behöver.

Jag vill kunna vara glad, inte så ledsen och finnas där för familjen. Det är smärtsamt i själen att jag klarar mindre och mindre. Tagit mig 3 dagar att få upp julgardiner i kök & sovrum samt stjärnor. För jul vill jag ha & det ska grabbarna också få. Nu är jag inte en bullmamma längre men lagar god mat iaf   


Längtar efter snö, julens dofter, finstämd julmusik en brasa & mys. Lugn & smärtfri tillvaro.

Jag har iaf fått ett bubbelmassagebadkar av min goa karl som nu bara ska monteras och kopplas vatten och el. Där kommer jag nog bosätta mig i vinter 


Mina stavfel är många då fingrar & hjärna inte vill jobba tillsammans , men jag orkar inte bry mig OM nu någon läser överhuvudtaget  


Ha en fin första advent. för det ska jag se till att ha

Kram   


 
 
Ingen bild

lenaelvbo@ho

24 november 2011 16:53

Jag vet hur det är att gå med kronisk värk och den frustration som man har när man inte får någon hjälp. Om det är till någon tröst så ska du veta att jag lider med dej men tappa inte humöret för det kommer man långt med. Kram på dej.

Jane

7 januari 2013 22:29

Kramis

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jane - 21 april 2017 14:50

Ett tag sedan man var här. Ja just ja...jag hade ju en blogg för länge sedan. Tack Gunsan för påminnelsen   . Här måste man ju klicka in för att läsa och ingen får gnället mitt i "fejjan" . Tog fram stickningen igår för första gången på ett halvår me...

Av Jane - 15 december 2013 09:53

Efter fått några timmars sömn har jag legat vaken med värken som sällskap. Katten Dexter kom upphoppande till mig när han märkte att jag var vaken och orolig. Den lille raringen lägger tassarna runt min hand och sin kurrande haka ovanpå för att lugna...

Av Jane - 7 januari 2013 13:08

Efter 4 nätter med ingen sömn eller 2-3 timmar tog jag mig en sömntablett igår och jisses vad jag har sovit ut. Så skönt. Man blir som en ny människa och kan hantera smärtan bättre   Idag tog jag även mig i kragen och tog den ordinerade dosen med Met...

Av Jane - 18 oktober 2012 15:45

Igår fick jag 20kg grovstyckat älgkött av mamma. Visste redan när jag gav mig in i dt att surt skulle komma efter, men inte såhär mycket. Jätteglad över kött jag får av mamma med sambo varje år. Hjälper matkontot rejäl, samt det är gott. Senaste 10 å...

Av Jane - 13 oktober 2012 10:06

Somnade 3 & vaknade 7. Försökt somna om men värk & ett virrvarr av tankar & funderingar har snott runt, runt. Dexter har legat på mitt bröst & snusat & jag har tänkt slappna av för guds skull människa & försök sova. Tji för mig. Böjt mig för värken &...

Presentation

The life of Rhihanna

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Rhihannas vänner


Ovido - Quiz & Flashcards